Koolhydraten zijn een belangrijke bron van energie voor het lichaam.
Er is echter wel een onderscheid te maken in koolhydraten. Zoals bijvoorbeeld in enkelvoudige – en in meervoudige (complexe) koolhydraten.
1. Enkelvoudige koolhydraten.
Enkelvoudige koolhydraten worden snel verteerd. Ze zijn een snelle bron van energie. Als het lichaam onvoldoende tijd heeft om de geleverde calorieën te verbranden kan het zijn dat ze makkelijker als vet opgeslagen worden. Enkelvoudige koolhydraten kunnen pieken en dalen veroorzaken in je suikerspiegel. Je merkt bijvoorbeeld dat je je vermoeid voelt, je gaat gapen of je krijgt trek.
Enkelvoudige koolhydraten bevatten veel suiker, hebben meestal een minimale voedingswaarde en een hoge glycemische index.
Je vindt ze o.a. in: vruchtensap,frisdrank, fruit, snoep, koek, cake, wit brood.
De glycemische index (GI) geeft weer hoe snel koolhydraten in de darm worden verteerd en als glucose in het bloed worden opgenomen.
2. Meervoudige (complexe) koolhydraten.
Meervoudige koolhydraten worden langzaam afgebroken. Vanwege deze goede verdeling van energie worden de meervoudige koolhydraten minder snel als vet opgeslagen. Daarnaast bevatten de voedingsmiddelen met deze groep koolhydraten ook vaak vezels. Dat is een prettige bijkomstigheid.
Ze bevatten minder suiker, hebben vaak een hoge voedingswaarde en een lage glycemische index.
Je vindt ze o.a. in: groenten,ongeschild fruit, granen, volkoren producten.
Voor het fitste gevoel kies je zoveel mogelijk voor de 2e groep.
Liefs, Marlies
Fitheid voor lichaam en geest.